Wie zijn wij

Heatcell is eind 2022 ontstaan letterlijk in een garage. Met als aanleiding een persoonlijke noodzaak, namelijk een dure verbouwing en een hoge energierekening.
Een artikel over een enorme warmteopslag in Finland, geïsoleerd door zand was de directe aanleiding om te gaan nadenken over de Heatcell.

Wat nou als een dergelijk concept voor warmte opslag voor je huis op huishoudelijk niveau zou werken? Als je een alternatieve bron zou kunnen gebruiken om je huis te verwarmen? Als je volledig van het gas af kan? Hoe ziet zo’n oplossing eruit? Is het uberhaupt mogelijk en als het werkt welke kosten zou je kunnen besparen?

Laurent

Een super mooi en spannend avontuur was begonnen. En de basis voor Heatcell is gelegd door oprichter Laurent. Laurent is direct na zijn studie als ondernemer aan de slag gegaan in de restauratiebranche voor auto’s, het ombouwen van voertuigen van brandstof naar elektrisch en verschillende renovatieprojecten voor huizen.

Begin 2024 was er een klein dipje. Het idee van Heatcell zou eigenlijk verkocht worden aan een gerenommeerde speler op dit gebied van warmte apparaten, maar dit ging niet door. Het product was nog niet volledig uitontwikkeld en de kosten hiervoor waren hoog. Wat nu?

Maarten

Op dat moment komt mededirecteur Maarten in beeld. Maarten is ondernemer en heeft de laatste 10 jaar het eigen familiebedrijf in thuisstudies succesvol mee opgebouwd. Laurent en Maarten kennen en elkaar al ruim 15 jaar en hebben samen al eerder verschillende projecten gedaan, waaronder de renovatie van een eigen woning. Hij komt met de simpele gedachte: om van Heatcell een succes te maken moet het niet bij een idee en concept blijven, maar moet Heatcell daadwerkelijk een bedrijf worden. Met productie, sales en alles wat daarbij hoort. Heatcell b.v. is geboren.

Het mooie van het verhaal van Heatcell, is niet alleen dat het is ontstaan vanuit een eigen behoefte maar ook vanuit de praktijk oftewel directe ervaring. Omdat Laurent ervaring heeft met werk als loodgieter, komt de kennis en ervaring uit de praktijk. Met een kennis van cv-installaties, warmtebronnen, koppelingen, werkwijzen en het aanbod op deze markt is er een uitgebreid begrip over wat er mogelijk en niet mogelijk is in de praktijk. Waar er rekening mee moet worden gehouden en welke praktische toepassingen kunnen functioneren.

De Heatcell is echt vanuit de basis omhoog geengineerd. Met de kennis en ervaring van de werkvloer, maar met een engineers mindset. En dat maakt dat er een uniek product is ontstaan wat volledig nieuw is op de markt.

Vraag (energiebesparing) en aanbod (optimaal gebruik van technische oplossingen) komen zo bij de Heatcell bij elkaar.

Om tot een werkende oplossing in de vorm van de Heatcell te komen is er heel veel geëxperimenteerd. Experimenteren is echt het sleutelwoord voor Heatcell. Na 3 jaar uitgebreid experimenteren, engineeren, testen en uitgebreid extern laten testen is Heatcell klaar om te gaan produceren. Dit is werkelijk een mijlpaal en hier zijn we enorm trots op. Hiermee is een nieuw hoofdstuk voor Heatcell begonnen.

Onze kernwaarden

Naast een aanleiding vanuit een eigen behoefte zijn er meer kernwaarden die Heatcell drijven en die motivatie zijn om van Heatcell een succes te maken:

 

  • Een betere wereld achterlaten: dit is echt een grote drijfveer en niet alleen een populaire uitspraak. Juist op het gebied van energie kan hier een enorm verschil gemaakt worden. Door een alternatief aan te bieden met 0% emissie om je huis te verwarmen kan er daadwerkelijk een grote impact gemaakt worden. Door deze optie aan consumenten aan te bieden kunnen ook zij een grote impact maken. Samen kunnen we de behoefte om de wereld duurzamer en groener te maken op deze manier vorm geven en echt in de praktijk omzetten. Dit is vanaf de eerste gedachte over Heatcell diepgeworteld in de basis, de mindset en de doelen van Heatcell.

  • Wij willen een mooi Nederlands bedrijf opbouwen. Heatcell is ontstaan in Nederland, opgericht, gevestigd en gegroeid, in Nederland. Wij zijn er trots op een Nederlands bedrijf te zijn. Ook al weet iedereen dat productie in het buitenland goedkoper is en de regels vaak soepeler. Ondanks alle uitdagingen willen we Heatcell graag een Nederlands bedrijf laten zijn. Met kansen voor de Nederlandse markt, Nederlandse werknemers, klanten en de Nederlandse economie. Uiteraard hebben we internationale ambities, maar Nederland is onze uitvalsbasis.

  • Dit is precies het juiste moment voor de Heatcell. De timing kan niet beter, juist op het moment dat salderen is afgelopen, de gasprijzen weer gaan stijgen en duurzame oplossingen belangrijker zijn dan ooit. Veel factoren komen bij elkaar om van de Heatcell een succes te maken. Dit geeft de motivatie om de Heatcell juist nu op de markt te zetten.

 

Dit is de achtergrond van de Heatcell en wij zijn voornemens om van Heatcell een succes te maken. Als bedrijf, als duurzame impact en als groene toekomstvisie. Met Heatcell kan jij meedelen in dit succes, met een lagere energierekening, duurzame impact en groene visie. We doen dit graag samen! Zo kan jij deel uitmaken van het volgende hoofstuk van Heatcell.